Offroad Finnmark med 3,9 millioner visninger under ritt-uka: – Hadde aldri skjedd uten medieteamet

Offroad Finnmark har i sommer hatt en eventyrlig uke på sosiale medier.

Under årets arrangement loggførte rittarrangøren hele 3,9 millioner visninger på eget Facebook-innhold. Daglig leder Kjetil Johansen er overveldet over responsen og retter en stor takk til medieteamet.

– Det er helt sinnssykt! Det har vært en helt vanvittig interesse. Vi har aldri hatt slike tall før, ikke i nærheten, sier en begeistret Johansen til KP.

Den massive eksponeringen på Facebook, som utelukkende gjelder arrangementets egen side, er et bevis på den økende populariteten til Offroad Finnmark. I tillegg fulgte rundt 130.000 personer med på trekkingen via rittets egen web.

Hyller medieteamet

Johansen er klar på hvem som skal ha æren for de svimlende tallene. Samtidig påpeker han at Offroad Finnmark ikke ville vært mulig uten de mange som står bak arrangementet.

– Jeg elsker medieteamet. De gjør en fantastisk jobb, rett og slett. Det finnes ingen andre sykkelritt i landet med et slikt medieteam – med både høy kompetanse og en god dose humor. De viser at humor og seriøsitet kan gå hånd i hånd. I tillegg er de åtte personer som virkelig trives med å jobbe sammen, sier han.

Likevel minner han om at Offroad Finnmark først og fremst er et lagarbeid:

– Offroad Finnmark er summen av innsatsen til mange hundre mennesker som står på døgnet rundt. Viljen til å spille hverandre gode er selve kjernen i drivhjulet. Selv om jeg elsker medieteamet, og de er utrolig dyktige, så hadde de ingenting å formidle uten den utrettelige innsatsen fra de frivillige. Det er de som gjør at deltakerne får opplevelser som blir stående som minner for livet. Og deltakerne legger merke til det. Hele åtte av ti kommer tilbake, og ni av ti anbefaler Offroad Finnmark videre, fortsetter Johansen.

Hele 300 barn stilte på startstreken under årets FeFo OF Barneritt. Foto: Jon Vidar Bull

Barnerittet – et viktig fokusområde

I tillegg til å nå ut til et bredt voksent publikum, legger Offroad Finnmark stor vekt på å engasjere neste generasjon. I år ble barnerittet et spesielt viktig satsningsområde, der 300 barn fikk utdelt lys til syklene, og det ble samlet inn penger til Barnekreftforeningen.

– Vi ønsket ikke bare å kjøre et vanlig barneritt, men se hvilke muligheter som ligger i neste generasjon, forklarer daglig leder Vidar Johansen.

Finnmarkskollektivet, som er en viktig samarbeidspartner, bidro også med å dele ut premier til barna.

Men årets barneritt handlet om mer enn premier og aktivitet. Takket være samarbeidet arrangøren har med Stormlight, Sparebank 1 Nord-Norge og flere andre gode støttespillere, fikk de endelig realisert en drøm de har hatt lenge: Alle deltakerne i FeFo OF Barneritt fikk en sykkellykt i premie – verdt hele 700 kroner per sett og til en samlet verdi av 200.000 kroner.

– Dette er ikke bare en kul belønning, men et viktig sikkerhetstiltak. Altfor mange barn sykler uten lys, spesielt i mørketida. Da blir de nesten usynlige i trafikken. Ett lite lys kan faktisk redde liv, sier Johansen.

Han understreker at Offroad Finnmark handler om mer enn et sykkelritt.

– Når vi deler ut gratis sykkellys til unge, handler det om å tenne håp, skape muligheter og lyse opp veien inn i mørketiden. Jeg tenker at i år var kanskje barnerittet det viktigste rittet.

Frivillige og utvikling i fokus

Selv om medieteamet får mye av æren for eksponeringen, peker Johansen på at Offroad Finnmark ikke ville vært mulig uten de mange som står bak arrangementet.Annonse

– Vi har aldri hatt så mange gode frivillige, og det skal frivilligkoordinator Turid Emaus Karlstrøm ha en stor del av æren for. Hun har lagt ned en helt enorm innsats. Det deltakerne husker mest, er når de kommer slitne i mål og vi spør hva som har vært det beste med rittet – da svarer alle det samme: møtet med de frivillige. Det er de som virkelig gjør opplevelsen verdt det, sier Johansen.

Her er Anita Kivijervi og Turid Emaus fotografert under årets ritt. Foto: Marthe Nyvoll

Trygghet og helhetlig opplevelse

Arrangøren jobber kontinuerlig med å utvikle rittene og forbedre opplevelsen for deltakerne. Fokuset ligger på å skape en «total opplevelse» og sikre en trygg gjennomføring.

– Vi ønsker at traséen skal være mest mulig sykkelbar for de aller fleste. Det er den totale opplevelsen vi er ute etter. Sikkerhet og beredskap står alltid sentralt i planleggingen, sier han og legger til:

– Vi er stolte av at folk føler seg trygge på at vi tar vare på dem. Etter ekstremværet vi opplevde i år, skal vi nå gjennomgå beredskapsplanen og videreutvikle den – til det beste for rytterne våre.

Åpner påmeldingen

Interessen for neste års ritt er også høy. Arrangøren har aldri hatt så mange early bird-påmeldinger som i år. For eksempel er det nå 172 påmeldte til 150-kilometeren, sammenlignet med kun 60 på samme tid i fjor og mandag åpnes påmeldingen for alle.

– Det er ganske utrolig. Til sammenligning må vi spole frem til mai i år for å finne de samme tallene, sier Johansen.

Med rekordhøye påmeldingstall allerede nå, ser Offroad Finnmark fremover med optimisme. Suksessen på sosiale medier og den generelle veksten bidrar til en motivert arrangørstab.

– Det er veldig motiverende å gå inn i den fasen vi er i nå, hvor vi både kan planlegge neste års arrangement og fortsette å utvikle konseptet.

Han forteller at trasée-utvalget i skrivende stund arbeider med neste års trasé, og at de regner med å ha den klar i løpet av oktober.

– Vi ønsker å ha den klar så tidlig som mulig, sier Johansen og legger til at de også er på jakt etter en ny sponsor til den lengste distansen, Offroad Finnmark 700.

– Her er navnet på rittet «up for grabbs» og det er bare å ta kontakt om noen er interessert, sier han avslutningsvis.

POST ON FACEBOOK